Diogenes Sinopelaisen määrätyllä tavalla epämääräinen elämä
ja yhtä epämääräiset opetukset nostavat hurskaaksi ja viisaaksi itsensä
uskoneen lukijan hiukset pystyyn ja ruumiin seinälle, kuin Ilmestyskirjan
hurmioitunut, epämääräinen kirjoittaja Laodikean alkuseurakunnan epämääräisen enkelin:
”…sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä
tai kuuma! Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan
sinut suustani.”
Diogenes ei ollut haalea, rakastettava kyllä, vaikka melko
rasittavalla, kuuman kylmällä tavalla.
Cioranin mielestä rehellisempää ihmistä ei ole ollut; hän on
samalla sekä äärimmäisen vilpitön ja kirkasälyinen että esimerkki siitä, mitä
voisimme olla, jos tekopyhyys ja ehdollistamiskasvatus eivät jarruttaisi
halujamme ja tekojamme.
Diogenes väärensi rahaa kotikaupungissaan Sinopessa, ja tuli
potkituksi sieltä Ateenaan.
Hän kulki keskellä päivää Ateenan katuja lyhty kädessään, ja
etsi (rehellistä) ihmistä. Eikä löytänyt kuin pelkkiä väärennöksiä.
Yhteiskunnallinen urakehitys johti miehen istumaan alasti
tynnyrissä ilman pennin hyrrää. Puinen juomakuppi hänellä oli aluksi, mutta kun
köyhä pikkupoika näytti miten vettä juodaan suoraan kämmenten muodostamasta
kupista, hän heitti inhoten mokoman materiaalisen omaisuuden jäänteen menemään.
Semmoiseenkin voi kiintyä. Pikkupojatkin tietävät paremmin.
Diogeneella oli hätä sieluista, jotka sen sijaan että olisivat
oikeasti paneutuneet etsimään kärsimyksen ja muun pahuuden olemusta ja juurta,
tyytyivät näennäisselityksiin, teeskentelyyn ja sosiaaliseen sovinnaisuuteen.
Vastakohdat vetävät toisiaan puoleensa, niinpä Diogeneskin aikalaistaan
keisari Aleksanteri Suurta.
Suuri tuli pienen luo ja esitteli itsensä – perustellusti –
maailman omistajaksi. Ja sanoi että voisi tehdä mitä vain mitään omistamattoman
hyväksi, antaa kultaa ja kunniaa, miksei vaikka puolet valtakuntaakin.
Mitä saisi olla?
”Se saisi olla, kiitos, että siirtyisit metrin verran sivuun,
kun jää tuo aurinko ikävästi paistamaan selkäsi taa. Muuta ei nyt tule mieleen.”
Toisen kerran keisari yhytti Diogeneen hautausmaalla
luukasaa kaivelemassa, ja ihmetteli syytä. ”Etsin tässä isäsi luita, mutta piru
kun ei niitä erota mitenkään orjiensa luista.”
Filosofia oli tuolloin vielä elämän ja kuoleman kysymys, ei
mitään akateemista rupattelua tai edes väittelyä.
Tynnyrillä kävi muuan, joka valitteli, ettei oikein omista päätä
joka taipuisi filosofisiin pohdintoihin, vaikka asia periaatteessa kiinnostaakin.
”Kannattaako siis elää ollenkaan, jos ei voi elää hyvin?” Diogenes vastasi.
Luonto, ”physis”, on hyvä, kaunis ja tosi. Inhimilliset
konventiot, lait ja roolipelit, ”nomos”, ovat hulluutta, turhamaisuutta,
teeskentelyä ja itsepetosta.
Kerrotaan että Diogenes uhmasi paikallisia tapoja myös
siten, että söi ja joi, teki tarpeitaan ja masturboi torilla julkisesti. (Älä
tee tätä kotikaupungissasi, jos et omaa vakaata ja lujaa filosofin kutsumusta.
Muuten voi myöhemmin nolottaa.)
Täten hän sai tittelin Koira. Kreikan kynikos tarkoittaa ”kuin koira”.
Kyynisyys on siis alun perin koiramaisuutta eli koiran
luonnollisuutta – nyttemmin käsite on saanut selvästi negatiivisemman sävyn,
kun se tarkoittaa ylimielistä ja ilkeää elämänasennetta, että ei tuosta eikä
tästä mitään tule kuitenkaan - mikä on tietenkin totta sekin eli koiramaista;
eihän koira ole tulossa joksikin vaan on mikä on.
Diogenes ei ollut luonnehdinnasta yhtään pahoillaan. Koira
on hyvä, tosi, kaunis ja kyyninen, toisin kuin tekopyhät ihmiset, jos eivät
herää höperöistä unistaan, vaan jatkavat haamujen hamuilua.
Siihen aikaan koirat olivat kai isännättömiä kulkureita - eivät sohvapuudeleita
tai näyttelykoiria - kuten viisaat ihmisetkin.
Filosofi kutsuttiin hienoon taloon vierailulle. Häntä
kiellettiin sylkemästä lattialle. Diogenes sylkäisi isännän kasvoille. ”Ainoa
likainen paikka koko huushollissa.”
Ei uskalla ajatella, mitä Diogenes ajattelisi esim.
FaceBookista. Peukkuako tulisi, vai syvällisempiä eritteitä.
Kotikaupunkia uhkasi vihollisarmeija. Kansalaiset ryhtyivät
kiireellisiin puolustustoimiin. Kuka viritti aseita, kuka vahvisti
linnoituksia, jokainen yritti olla hyödyksi tavalla tai toisella. Vallitsi
yleinen, hätäinen hyörinä. Diogenes alkoi työntää tynnyriään edestakaisin ja
puuskutti puuhakkaasti. ”En halua olla porukan ainoa laiskuri, vaan toimia
muiden mukana.”
Diogenes oli ensimmäinen joka, kun kotipaikkaa kysyttiin,
esitteli itsensä maailman kansalaiseksi, kosmopoliitiksi.
Se ei ollut naistenlehtien ulkomaankirjeenvaihtajan
kosmopoliittisuutta, tyyliin ”Rooma ja Pariisi ovat ihania paikkoja koska
siellä saa syödä ihania leivoksia katukahvilassa, samalla kun näennäisen
kyllästyneesti antaa katseen pyyhkiä ohi kulkevia ulkomaalaisia, jotka eivät
ole mitään lökäpöksypersuja, koskapa ovat ihanan ulkomaalaisia.”
Vaan todella henkilöllisyyden kieltämistä yhteiskunnassa,
jossa henkilöllisyys edellytti jonkin kaupungin
asukkaan identiteettiä.
Kosmopoliitti ei ollut kukaan, eikä missään, paitsi tuhmana
ja tyhmänä tyhjässä tynnyrissä.
Ikääntynyttä filosofia sovinnainen ympäristö kehotti
harkitsemaan ansaittuun vanhuuden lepoon siirtymistä mukavammissa oloissa.
”Mitä?! Jos olisin juossut olympialaisissa rataa ympäri hiki päässä, pitäisikö
minun vähän ennen maalia jäädä nurmikolle maate?”
Seison yläkoulussa pitämässä aamunavausta. Seurakuntaa on
taas paljon ja se on nuorta.
Puhun noista vanhoista miehistä, heidän elämästään kauan
sitten kaukana Kastun koululta. Teinit katsovat minua suoraan silmiin, ja
näyttävät oikeasti kuuntelevan.
Äkkiä tulee olo että vain minä kuuntelen minua. Tai että
puhuminen on kuuntelemista ja että äänihuulten liike on yhtä korvaluiden
liikkeen kanssa.
Kaikki alkaa tuntua tosi kaukaa, muinaisen Välimeren
rannalta haetulta pulinalta. Toivon hartaasti että hartaus loppuisi jo. En
liene salissa ainoa.
Se loppuu sitten, kun pistän Diogeneen takaisin tynnyriin ja
lähetän Aleksanterin loputtomiin sotiinsa, ja hyppään pyörän selkään taakseni
katsomatta.
Päivä jatkuu sekavasti.
Huomaan että olen jättänyt kotiavaimen kotiin. Joudun
soittamaan huoltomiehen. Hän tulee puolen tunnin kuluttua.
Tällä välin huivipäiset musliminaiset ovat vahanneet
kotikerrokseni lattian. Minua ja huoltajaani ei päästetä kotiovelle. Joudumme
odottamaan alhaalla vartin, ja keksimään jotakin puhuttavaa toisillemme. Mies
on kiltti ja mukava, mutta ei oikein tartu ehdottamiini jutun juuriin. Hän
näyttää melko ahdistuneelta.
Itse en silti kehtaa tarttua normaaliin käyttäytymismalliini
vastaavissa tilanteissa, eli puhelimen räpläämiseen, sen kun ymmärrän näyttävän
teennäiseltä.
Tra la laa, öhöm.
Mitähän Diogenes nyt sanoisi? Varmaan ärisisi jotain
kuolematonta. Räkisi lattialle uhallaankin. Minä sen sijaan yritän vain olla
kiva ja kaikkien mieleen.
Sillä tavalla ei jäädä filosofian historiaan. Haaleille ei
pystytetä patsaita.
Kiusaannus vallitsee, kunnes vahaajatar julistaa lattian
kuivaksi.
Kotona huomaan, että avain on ollut selkärepussani koko
ajan. Kiroan typeryyttäni. Katselen kun kiroan typeryyttäni. Se on jännää,
hauskaakin.
Läppärissä Mozilla Firefox ilmoittaa, että on ”kytketty
mutta ei vastaa kutsuihin, ennen kuin koko sisältö on suljettu”. En ymmärrä
mitä se tarkoittaa, vaikka tiedänkin tunteen.
En tiedä miten sisältö suljetaan. Suljen koko koneen, mutta
MF ei muuta mieltään: ”sisältö on suljettava”. Käsky sinänsä on selvästi
muotoiltu, mutta toimenpiteen menetelmä ei ole yhtään selvä, ohjeistus
olematon.
(Myöhemmin illalla se
kakka sanoo että ”sivuston suojausvarmenteen hylkäystoiminto ei vastaa” jne.)
(Tekstinkäsittelijän ylijumala Wordkin tietää ja tiettäväksi
saattaa, että sellaista sanaa kuin suojausvarmenne ei ole oikeasti olemassa,
koska laukoo käsitteen alamummoon punaviivalämärin!)
(Mutta kieltää itse samoin tein lämärinkin.)
Onkohan niin että mekin vastaamme kutsuun, vasta kun sisältö
on suljettu?
Kuin huilu joka päästää ääntä vain jos se on ontto.
Lähden polkemaan Samppalinnaan.
Rantakadulle on tuotu Moskovasta tsaari Aleksanteri I:n ja
Ruotsin kruununprinssi Karl Johanin Turussa vuonna 1812 tapahtunutta tapaamista
esittävä veistospari. Kumpikin mies näyttää itsetietoiselta. Heillä on asiaa.
He edustavat ryhdikkäästi oikeaa mielipidettä.
Aleksanteri I oli kaukaisen kaimansa Suuren vertainen
sotaherra, vaikka ei kai luonteeltaan yhtä raaka ja rankka. Napoleonin Grande
Arméen hän ainakin niputti Venäjän aroille yhdessä kenraali Talven kanssa,
tuloksena miinus puoli miljoonaa miestä, joista jokainen uskoi olevansa yhtä ainutkertainen
ja -laatuinen kuin minä.
Napoleon marssi Moskovaan, joka oli poltettu. Hän toivoi
rauhansopimusta näin mittavan uroteon sinetiksi.
Aro ympärillä oli hiljaa vain, ei allekirjoittanut.
Kotimatkalla Arméen yli kävi kylmä tuuli.
Aleksanteri I marssi vuonna 1814 Pariisiin parin muun
armeijan kanssa, eikä pelkästään katukahvilat mielessään.
Diogeneelta kysyttiin, miten hän toivoisi tulla haudatuksi.
”Heittäkää koirille kaupunkien muurien ulkopuolelle.”
”Etkö välittäisi siitä?”
”Antakaa mukaan keppi jolla hätistelen koirat pois.”
”Miten voit tehdä sen jos olet kuollut ja tiedoton?”
”Mitä minä välitän mistään, jos olen kuollut ja tiedoton?”
Tiedottomalla ei ole asuinsijaa eikä väliä.
Filosofian historiaan hän tietenkin jäi, ja taiteeseen,
paitsi ettei tietenkään jäänyt.
Aleksanteri Suuri hävisi maailman maisemista 32-vuotiaana. Rankka oli
elämä, rankka kutsumus, rankka kuolema myrkytykseen tai akuuttiin
haimatulehdukseen – voittoja juhlittiin rankasti ja niitähän riitti. Muitakin
versioita on.
Sarkofagi pystytettiin mutta sekin hävisi maisemista,
sisältö hävisi.
Aleksanteri I:n lähtö maisemista oli erityinen. Historiankirjoituksessa
viitataan vahvasti mahdollisuuteen, että hän ei kuollutkaan silloin kun virallisesti
piti vuonna 1825, vaan vain poistui vain kylmästi tsaarin asuinsijoiltaan, ja
eli kymmeniä vuosia Siperiassa munkkina nimeltä Fjodor Kuzmin.
Aika tyylikästä, jos on totta. Hän onnistui mahdottomassa,
eli eli yhdessä elinkaaressa mahdin ja mahdittomuuden.
(Tarinan sosiaalinen romanttisuus syö vähän sen
uskottavuutta.)
Jeesus sanoi, että menee valmistamaan asuinsijan Valtakunnassa.
Me emme pidä mitään sisällämme: meillä ei ole
syvyysulottuvuutta eikä jatkuvuutta.
Me pidämme kaiken sisällämme. Jokainen on pohjaton tynnyri,
johon sen sisältö putoaa ja lakkaa olemasta jotakin siellä tynnyrissä.
Kun tuuli käy hänen ylitseen, ei häntä enää ole, eikä hänen
asuinsijansa häntä tunne. (Psalmi 103)
Tuuli käy yli maailman maisemien ja miljoonien vuosien,
yli Aleksanterien ja Diogeneksen, Fjodor Kuzminin,
yli arojen ja armeijoiden, yli myrkytysten, haimatulehdusten ja sarkofagien,
voittojen ja tappioiden,
tuuli käy läpi luiden ja ytimien, orjien ja vapaiden, yli valovuosien ja universumien.
Tuuli
käy yli muslimien ja kristittyjen, yli rehellisyyden ja tekopyhyyden, koirien
ja enkeleiden, yli vahattujen lattioiden, uima-altaiden ja tietokoneiden.
Tuuli käy yli Ateenan, yli Moskovan, Pariisin ja Samppalinnan, yli meikäläisten ja teikäläisten, yli
lasten, nuorten ja vanhojen, yli synnytyslaitosten, koulujen, työpaikkojen, yli pörssikurssien ja työttömyyskortistojen, yli vanhainkotien ja hautuumaiden.
Tuuli puhaltaa missä tahtoo, eikä välitä lainkaan mitä
kohtaa, ylhäistä vai alhaista, henkevää vai raadollista.
Tuuli käy yli kaiken ymmärryksen ja ymmärtämättömyyden, kunnes se tulee suunnattomalle arolle, jonka yli se ei enää
voi käydä, ”hiljaiselle aavikolle, koska sisään eroavuus ei ole milloinkaan kurkistanut…”
ja jonka ”… liikkumattomuudesta kaikki asiat liikkuvat ja siitä kaikki
ymmärryksellä siunatut oliot vastaanottavat itsessään sykkivän elämän…” (Eckhart)
– sille asumattomalle arolle tuuli lopulta tyyntyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti