Saatana on horisontaalisen matkailun uranuurtaja.
Jobin kirjan alussa kerrotaan, että ”eräänä päivänä Jumalan
pojat tulivat koolle ja asettuivat Herran eteen. Myös Saatana oli heidän
joukossaan.” (Luku 1, jae 6)
Herraa kiinnostivat poikiensa viimeaikaiset edesottamukset,
varsinkin Saatanan. (Tämän pojan maineen tuntien ei ihme.)
”Mistä sinä tulet?”
”Olen kuljeksinut pitkin ja poikin maita mantereita.”
Ei suoraa vastausta, tuollapa tuolla. Tuolta tulin tänne,
kun kuulin että on tämä sukukokous. En paljon missään. Vähän siellä ja täällä.
Tyypillinen vastaus pojilta joilla on pahat mielessä.
Kirjassa kerrotaan kuinka Saatanaa otti sarvipäähän Jobin
hurskaus ja jumalanpelko.
Horisonttien hamuajana hän oletti ilman muuta, että selitys
on miehen horisontaalisessa menestyksessä, jonka Herra on mahdollistanut eli
siunannut.
”Olet siunannut kaiken mihin hän ryhtyy, ja hänen karjansa
leviää yli maan.”
Saatana yllytti Herran pelkääjäänsä vastaan. (Eipähän ollut
turha, Herran pelko…)
Ota pois karjat ja muut, jo loppuu hurskaus.
Jumalan tulet iskivät taivaasta (1,16) ja eri
ilmansuunnista, polttivat poroiksi karjan ja paimenet.
”…autiomaan tuolta puolen” nousi myös ”suuri tuuli” joka
romahdutti katon Jobin lasten ja heidän perheidensä päälle, niin että kaikki
kuolivat.
Tuuli teki kerralla selvän koko yhdessä iltaa viettäneestä
suvusta.
Job repi vaatteensa, parturoi tukkansa, ja valmistautui
kuolemaan:
”Alastomana minä tulin
äitini kohdusta,
alastomana palaan täältä.
Herraa antoi, Herra otti,
kiitetty olkoon Herran nimi!”
Jumalan poikien palaverissa käytiin taas dialogia Herran ja
Saatanan välillä. Että missä sitä on oltu, ja onko pantu merkille Jobin
hurskaus, joka ei horju omaisuuden ja lasten ynnä muun suvun
menettämisestäkään.
Paha poika vastasi että maat mantereet on kierretty, ja
Jobin kiistaton hurskaus havaittu.
Herran äänensävyssä on vähän harmiakin siitä, että on tullut
saatanitse yllytetyksi viatonta ja hyvää miestä kiusaamaan. (2,3)
Käy selvästi ilmi että Herra on vitsausten lähettäjä, Saatana
vain yllyttäjä, ja osittain operatiivinen taho.
Seuraavaksi Saatanan jatkoyllytyksestä, mutta Herran
toimeksiannosta ruhjotaan Jobin ruumis huonoon kuntoon.
Tulee märkiviä paiseita päästä jalkoihin. Mies istuutuu
tunkiolle niitä kaapimaan.
Vaimoakin alkaa inhottaa: ”Jo riittää hurskastelu! Kiroa
jumala ja kuole pois siitä haisemasta.” (2,9)
Jobista tuo on hullun puhetta. Jos kerran otetaan Jumalalta
hyvä, on otettava pahakin.
Kirjan seuraavat sivut osoittavat tosin, että helposti
hurskaaltakaan ei noin kohtuuttomiksi koettujen vaivojen vastaanotto onnistu.
Saatana katoaa näyttämöltä, kenties taas maita mantereita
kiertämään, eikä ilmesty enää kokouksiin eikä Jobin elämään.
Mutta ystäviä tulee, ehkä silloin ei enää tarvita paholaista…
(2,11-)
Kukaan ei tiedä asioistasi paremmin kuin tosi ystävä, että kuinka
sinun pitää olla ja asettua.
Ystävät varoittavat, lohduttavat, opastavat. Ystävät
osoittavat missä olet rikkonut.
He kehottavat sinua parannukseen ja nöyryyteen.
Mihin joutuisimmekaan ilman ystäviä!
Jobin ystävien mielestä mies on takuulla tehnyt jotain
väärää, koska kohtalo eli Jumala noin kurittaa.
Job kiroaa aluksi syntymänsä tai jos oli ollut pakko syntyä,
miksi ei sitten valmiiksi kuolleena edes. (3,1-)
”Minä lepäisin haudassa aivan hiljaa,
nukkuisin, minulla olisi rauha.”
Naapurihaudoissa loikoisivat ne jotka suurella vaivalla ovat
tehneet mahtimiehen työn, kuninkaat ja muut, jotka ovat jättäneet jälkeensä
muistomerkkejä ja mahtavia – raunioita…
Siellä lepäisimme kaikki – minä, kuolleena syntynyt, suuret
ja mahtavat kultineen ja hopeineen, pahantekijät ja hyväntekijät, vangit ja
heidän piiskurinsa.
”Yhtä ovat siellä pieni ja suuri,
orja on herrastaan vapaa.”
Mutta ei, kun kärsimään sitä piti syntyä!
”Ei rauhaa, ei lepoa, ei tyventä
hetkeksikään,
yhä uudelleen tuska lyö ylitseni.”
Itsesääli on Saatanan kylvötyön hedelmistä hapanimelin tai
suloisen katkerin. Kuinka minulle saattoi käydä näin! Näkeehän sen tyhmäkin
uutisten seuraaja että kaikilla muilla menee upeasti tässä maailmassa,
jumalattomilla varsin!
Ystävät yrittävät pitää kohteliain sanakääntein esillä
mahdollisuutta, että Job on postinsa ja positionsa kenties ansainnut, ehken
jollakin miehelle itselleenkin tuntemattomalla tavalla… Jumalaa taitaa olla
tässä nyt turha syytellä.
Siinä minulla on ystäviä! Job ärsyyntyy. Sen verran pitäisi
olla silmiä ja älyä päässä, sydäntä rinnassa, ettei minua aleta yhtään
arvostelemaan. Tukea sitä ihminen odottaa, mutta kiviä lentää kohti sen sijaan!
Väärin on kaikki, ihan epäoikeudenmukainen koko katastrofi.
Raskas, raaka ja lyhyt henkäys on ihmiselo maan päällä. (7,7)
Kuin pilvi on mies, hajoaa, haihtuu tyhjiin.
Tuskainen Job alkaa pitää pitkiä puheita ja puolustaa
itseään.
Jumala näyttäytyy tunkiovinkkelistä käsin väärintekijänä,
joka on virittänyt viattomalle ansaverkkonsa, kuin piruuttaan.
(Aika pitkiä ovat kipujen miehen puheet ja ilmeisesti käsikirjoitettuja
kun ovat Liiton Kirjaan päässeet ja päätyneet.)
Lopulta hän tuo ilmi aikeensa etsiä Herran käsiinsä,
oikeutta käydäkseen ja saadakseen.
Mutta:
”Jos minä menen itään, ei hän
ole siellä,
jos länteen – ei merkkiäkään hänestä!
Jos menen pohjoiseen,
en saa häntä silmiini,
jos etelään – en näe häntä!” (23,8)
Herra ei löydy horisontista. Siellä tarpoo vain Saatana
maitaan mantereitaan.
Job huomaa nyrkkeilevänsä varjojen mailla.
”Viisaus – missä se on?
Missä asuu ymmärrys?
Ihminen ei löydä tietä sen luokse,
tästä maailmasta sitä ei voi löytää.” (28,12-)
Sen luokse ei johda tietä, tai johtaa niin outo rata, ettei
sitä kulje kukaan normaali eli jakautunut ihminen. Ei se, joka uskoo olevansa
hurskas ja jumalinen jumalattomien keskellä, vainottuna. Tai ylipäätään jotain.
Herra puuttuu puheeseen lopulta itse, myrskyn keskeltä. (38-)
Hänen tyylilajinsa on sarkasmi.
Sinäkö tämän kaiken teit? Loit maan ja taivaan ja kukon?
Solmit yhteen tähtikuviot ja teit strutsista huonon
lentolinnun mutta hyvän juoksijan, joka kiitää kaula ojossa, niin että saattaa
häpeään niin ratsun kuin ratsastajan? Sinäkö annoit sotahevoselle sen voiman,
niin että kun torvi soi, se hirnuu: ”Hahaa!”
Kaikkein ylpein Herra vaikuttaa itse olevan virtahevosta ja
krokotiilista.
”Näetkö virtahevon?
Minä olen sen tehnyt”(vaikka itse sanonkin),
”niin kuin olen tehnyt sinut.”
Vahvoine lanteineen ja vatsalihaksineen se kuuluu luomistyön
uljaimmistoon, jota vain sen luoja voi käskyttää.
Virtahepokaan ei vedä vertoja krokotiilille, jolle Herra
pitää melkein kahden sivun mittaisen puheen.
”Se on kaikkien petojen kuningas.” Siihen Jumalan puhe
Jobille päättyy, kaikkien petojen kuninkaaseen.
Puheessa on jotakin mitä nykysanastossa kutsuttaisiin ehkä
paradoksaaliseksi, uskontotieteessä zeniläiseksi, ja kansanomaisesti
hölynpölyksi.
Ei lähestytä tunkion hurskasta hänen omista lähtökohdistaan,
vaan vaihdetaan koko näkökulma toiseksi.
Lyödään klapilla päähän ja ällikällä perään.
Jumalinen kärsii, jumalaton menestyy, mutta toisaalta korpin
poikaset hyppivät nälkäisinä sinne tänne. (38,41)
Ei lupausta tulevasta revanssista, vaan korpin poikasten
nälkäistä raakkumista Jumalan puoleen.
Herra ei ehkä kuule huutoasi, koska seuraa villikauris-, ja
peuraemon raskausaikoja, valmiina kätilöimään vasat pihalle. (39,2)
En puhu yhteiskunnallisista vääryyksistä, vaan krokotiilin
ihmeellisestä rakenteesta ja voimasta. Selkäpanssaristaan puhun useita
lauseita, kun nyt ääneen pääsin. Se on piinkova, katso, kilvet ovat niin kiinni
toisissaan, ettei edes tuuli pääse väliin.
Sinä voit olla syytön tai syyllinen, ihan sama, mutta kun
”se (krokotiili) aivastaa, näkyy leimahdus. Sen silmät hehkuvat kuin auringon
säteet.” (41,10)
Ihminen elää, jumalinen ja jumalaton, käsitysten maailmassa.
Ja kärsii. Käsite johtaa kärsimykseen. Asiat menevät väärin, näin ei pitäisi
olla.
Kärsimys on yhtä kuin ”minun pitäisi olla toisin, toisaalla,
toinen”.
Mutta kun virtahepo läsäyttää mahtavat pakaransa joen
penkkaan, ääni kellossa on toinen.
Se ei meditoi lootus-asennossa, mutta
”Lootus-pensaan alla se makaa,
kaislojen keskellä, liejun kätköissä.” (40,21)
”Ihminen, naisesta syntynyt,
elää vähän aikaa ja on
täynnä levottomuutta.
Kuin kukka hän avautuu ja
kuihtuu,
on kohta poissa, kuin varjo.” (14,1)
Koko ajan pitäisi tulla joksikin, paremmaksi, pyhemmäksi,
rikkaammaksi, rakastavammaksi, rakastettavammaksi. Pitäisi hyväksyä itsensä,
pitäisi uskaltaa elää rohkeammin, kerranhan täällä vain eletään, pitäisi antaa
tilaa sisäiselle lapselleen, siivota suunsa ja elämäntapansa. Pitäisi kasvaa
henkisesti ja hengellisesti.
Tämä kaikki on horisontaalista matkantekoa, täältä tuonne, tuolta
tänne, Saatanan jalanjäljissä siis.
Mutta virtahepo
”ei säiky, vaikka virta on väkevä,
se lepää kaikessa rauhassa,
vaikka vesi tunkeutuu suuhun.
Kuka astuu sen silmien eteen?
Kuka kiinnittää sen turpaan talutusrenkaan? (40,24)
Tulkaamme siis virtahevon kaltaisiksi. Älkäämme säikkykö
vaikka virta on väkevä.
Juomavesi virtaa suoraan suuhun, kunhan leipäläpensä avaa. Mitään
muuksi tulemista, matkantekoa jonnekin ei tarvita.
Kaikki mikä on, on. Eikä voi olla toisin.
Kaislojen keskellä, niiden välistä, liejussa leväten,
vaiti, katselemme tähtitaivasta suoraan ylös, suoraan alas.
Job nöyrtyy. Ei ole minusta krokotiilin eikä muidenkaan
ilmiöiden tekijäksi. Ilmiö minä olen muiden muassa, pilven hattara.
Alastomana tulin, alastomana lähden. Alaston olen, en omista
mitään.
Tässä olen, mieltä vailla. Ihmisparka, aivan arka ja auki
taivasta myöten.
Ei menneisyyttä eikä siitä johtuvaa tulevaisuutta tai
nykyisyyttäkään.
Herra haukkuu myös ystävät, hyväntahtoiset apologeetat,
Jumalan puolestapuhujat.
Mutta armahtaa heidätkin, kunhan uhraavat seitsemän sonnia
ja seitsemän pässiä.
Loppu hyvin ja kaikki.
Sen kunniaksi kirjailija antaa Jobille
uuden, entistä ehomman loppuelämän, joka ei ole ihan lyhytkään, 140 vuotta.
Antaa myös aivan valtavan karjan,
kymmeniä tuhansia päitä.
Antaa uudet lapset entisten
tilalle. Seitsemän poikaa ja kolme tytärtä.
Tyttäret ovat parhaan näköisiä
koko maassa.
Yhden tytön nimi on Jemima (suom.
turturikyyhky), toisen Kesia (kassiapuu) ja kolmannen Keren-Puk
(suom. silmämaalirasia…).
---
Tämmöisen aamuhartauden pidin Ylessä 12.9.
Äänitykseen tuli väliin pari tahatonta sitaattia korpin poikasilta, kraak, mutta pieni nöyryytys se on, moneen Vanhan Testamentin nöyrtyjämestariin verrattuna:
Tulkaa sillä kaikki on valmiina. Tämä kutsu on lainattu ehtoollisliturgiaan
Jeesuksen vertauksesta, jossa eräs mies järjestää suuret pidot.
Kutsu käy pitoihin, mutta vieraat eivät halua tulla. On esteitä.
Yksi vetoaa juuri ostamaansa maatilaan: pitää mennä
katsomaan, että kasvaako siellä mikään, toinen uusiin härkiinsä joita pitää
testata, että kyntävätkö kunnolla. Kolmas vetoaa siihen että on mennyt juuri
naimisiin. Pitänee testata tuoretta vaimoa tai miestä, ja suhteen yleistä toimivuutta. Kyntääkö hyvin. Kasvaako uutta elämää.
Vertauksen piikki puhkoo silmiä jotka uskovat näkevänsä, aivoja
jotka uskovat tietävänsä, mieltä joka uskoo olevansa jotakin, maanomistaja,
puoliso, palkansaaja, veronmaksaja, kunnon kansalainen, kunnon kristitty.
Vertauksen piikki sohaisee näköelimemme sisällön poskelle.
Se ei riko ainoastaan peiliä vaan peiliin katsojankin.
Kutsu esitetään nyt uudestaan, tällä kertaa sokeille silmä
poskella, raajarikoille, köyhille ja rammoille. Niin sitä pitää tulla, sokeana
ja köyhänä. Näihin juhliin löytää vain eteensä näkemättä, tämän tien kulkee
vain ontuen, takaperin, leipä ja viini tarjoillaan vain niille joilla on aina
kiljuva nälkä ja koko ajan jano.
Näissä pidoissa ikuinen tarjotaan sille joka luopuu
menneisyydestään, tulevaisuudestaan ja nykyisyydestään, ja sammuu kuin kynttilä
ajan pöydän alle sitten kun pitojen viimeinenkin pikari on kumottu Pohjanmaan
ja Getsemanen kautta.
Sokeat näkevät, kuurot kuulevat, nälkäiset ruokitaan.
Se juuri on tärkeää että minä näen oman sokeuteni, kuulen kuurouteni, tiedän oman rampuuteni, tunnen
köyhyyteni ja tyhjyyteni, nauran naurettavuudelleni. Että koen siis tämän
kaiken itsessäni, en muissa – en edes
niissä, joissa sen haluaisin kaikkein mieluiten nähdä, tekopyhissä
poliitikoissa, yhteiskunnallisissa ja taloudellisissa väärintekijöissä,
vääräoppisissa, tekopyhissä ja vanhoillisissa oikeaoppisissa, ja niin edelleen.
Vaan näen että juuri minä olen se sokea.
Kaikki on valmiina, kaikki on täytetty, aika on tullut ja
täyttynyt. Tulkaa pois sieltä kuleksimasta pitkin maita ja mantuja kuin Jobin
kirjan yksinäinen ja levoton Saatana-parka. Irrottautukaa kaikesta, tai pikemminkin:
nähkää että ette ole koskaan missään kiinni olleetkaan, unta se vain oli.
Pitäkää maatilanne, älkää teurastako härkiänne, älkää ajako
puolisoita pellolle tiluksia mittailemaan, hoitakaa työnne tai työttömyytenne, perheenne
ja perheettömyytenne, niin kuin parhaaksi näette.
Mutta älkää pitäkö
mitään omananne.
Sinä yönä jona hänet kavallettiin, hän otti leivän, mursi, antoi
sen ihmisille ja sanoi: tämä on minun ruumiini. Muutamaa tuntia myöhemmin ihmiset
mursivat hänen ruumiinsa, ja ääretön valo loisti ajan yöhön ja sokeille
silmille.
Tulkaa juhliin joissa Jumala tulee ihmiseksi ja ihmiseen,
leivässä ja viinissä. Tämä leipä on minun ruumiini josta tulee sinun ruumiisi,
tämä viini on minun vereni josta tulee sinun vertasi.
Ei eroa enää. Minä olen sinun vertasi ja vertaisesi. Ei
eroa.
Valmista tuli, valmista on. Tulkaa pois sieltä, pois tieltä,
pois maailman teiltä ja aitovieriltä. Tulkaa todellisiin maailmanlopunjuhliin,
jotka ovat samalla maailman alunkin pidot, sillä tässä pyhässä yhteydessä alku
ja loppu ovat yksi, sama ja ulottumaton, mittakaavaton.
Jeesus sanoi: ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni,
pysyy minussa ja minä pysyn hänessä.”
Jos olisi kyse siitä kuinka minä pysyn Jumalassa, olisi hätä
kädessä, ei leipä eikä viinipikari. Olisi taiteiltava kieli keskellä öylättiä,
kenen ehtoollisoppi on oikea. Olisi taisteltava tuimasti sen puolesta että minun
on oikea.
Uskonnollinen itserakkaus on itserakkauden kieroin ja
ylivoimaisesti väkivaltaisin laji.
Se tie johtaa itkuun ja hammastenkiristykseen. Juhliin
tullaan juhlavaatteissa, ei arkisissa, ei omissa, eli henkilökohtaiset edut
mielessä.
Kysymys on pysymisestä. Siitä että Jumala pysyy minussa, jos
vain minä pysyn poissa tieltä. Ei tarvitse kiristellä hampaitaan, jos on
antanut niiden löystyä ja pudota pois kokonaan. Pitojen isäntä antaa uudet,
kiristämättömät, ja vielä juhlapuvunkin.
Da Vinci kuvaa kuuluisassa taulussaan ihmisjoukkoa illallisella.
Keskellä olevan hahmon takaa loistaa valo. Taulu rapistuu, sitä joudutaan
restauroimaan. Me ihmisetkin rapistumme, vaikka kuinka restauroitaisiin. Koodi
murtuu. Leipä murtuu. Kaikki muodot murtuvat. Maatilat pilkotaan, härät ja
puolisot murtuvat joskus taakkojensa alle. Mieli murtuu.
Valo ei murru koskaan.
Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri kätkeköön
meidän väliaikaisen, murtuvan olemisemme iankaikkisen olemisen muuttumattomaan valoon.
Aamen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti