perjantai 5. tammikuuta 2024

Nimetön (TS)

 

”He kysyvät: Mikä on hänen nimensä? Jumala sanoi: Minä olen se joka minä olen. Sano heille: minä-olen lähetti minut.” (2.Moos.3)

Lapsena saatu nimi on kätevä avainkoodi, joka auttaa eteenpäin elämässä ja yhteiskunnassa. Ilman ei oikein pärjää.

Toisaalta nimen ympärille rakentuu helposti brändi, kankea tuotemerkki, jonka pitäisi olla myyvä, mutta joka rajoittaa elämää. 

Pitää ”saada” nimeä, hyvää nimeä nimenomaan. Sen mainetta pitää puolustaa, tuoda sitä esille, mielellään pönkittää erisnimeä arvonimillä. Jne.

Mooseksen kohtaama nimi ei ole sen enempää arvonimi kuin brändikään (vaikka lausuttiinkin palavasta pensaasta…), eikä koostu kirjaimista, vaan on todellisuus itse, ainoa itsestään oleva, jakamaton, korkein, joka ilmenee ja on läsnä matalimmassakin.

”Minä-olen” luo maailman, ja on lähettänyt meidät matalahkot nyt tähän hetkeen, tälle tuolille istumaan ja ihmettelemään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti