maanantai 7. joulukuuta 2009

7.12.2009

Aloitan rippikoulun lähes aina kertomuksella miehestä joka herää junanvaunussa. Juna syöksyy eteenpäin, ulkona on pimeää.
Mies ei muista mihin on matkalla, ei mistä on noussut junaan, ei missä pitäisi nousta pois. Ei yhtään mitään, ei aavistustakaan. Hän on ensin hämmentynyt, sitten kauhuissaan.
Osastossa on muitakin, mutta hekään eivät tiedä mistään mitään.
Konduktööriä ei näy. Veturiin ei junassa tunnetusti pääse.


Istun Liedon bussissa, luen Eckhartia.
Tyksin pysäkillä tulee kyytiin mies, joka parahtaa ja kiroaa, kun bussi lähtee ennen kuin hän on istuutunut. Hän on partainen, humalassa ja kontaktihakuinen. Minä olen ainoa mahdollinen kohde muuten tyhjässä autossa.

"Tana, kun otti selkään toi nykäys."
"Mhm."

"Noidannuoli."
"Jaa."

"Onk sulla ollu joskus."
"En usko."
"Et usko! Et usko mies!? Tietäisit kyl jos olis ollu!"
"Ei ole ollu sitten."
"No ei ole. Mitä sä luet? Oleksä joku opettaja?"

Näytän Sielun syvyyden kantta. Unohda se toinen kysymys.
"Oleksä? Opettaja?"
"En."
"Mikä sä olet, työkses?"
"pstr."
"Häh?"
"Mä olen pappi."

"TÄH? PAPPI?"

Kiitos taivaan isä että bussissa ei ole muita.
"Jep."
"Etkä ole!"
"Olen."
"En usko. Et sä ole sen näkönen."
"Ok."
"Mitä ok?"
"Jos en ole. Jos et usko, jne. Miten selkäs meni?"
"Yskäsin."
"Yskäsit!"
"Niin. Töissä viime perjantaina. Työtapaturma. Tuun just lääkäriltä, sain panakoodii ja sirdaluudii, ja äsken vetäisin kyytsäksi melkein pullollisen kossua puistossa."
"Hapan booli sulla."

Mies katselee vaiti käytävän toiselta puolelta. Haistelee sanomastani vittuilun sävyjä. Voi ei, en halua.
"Niin, meinaan että eilen Ilkka Kanerva moitti Linnan juhlaboolia liian makeaksi. Katoitko? Että sun sekoitus ei ainakaan ole mikään ylimakea."

Upposi. Huh.
Mies rämähtää nauruun.
"Joo, näin. On se Ike kyllä yks. Otaks ja?"
Hän tarjoaa pulloa.

"Ei kiitos."
"Jumala kieltää?"
"No ei, mutta oon menossa vanhempien luo kylään."
"Hähää, Jumala antais mut äiti ei!"

Olen hiljaa. Etsin katseellani miehestä vittuilun sävyjä.
"Ei mar, ymmärrän, eikä tätä enää just olekaan. Emäntä saa lähtee hakeen uutta kun pääsen kotti. Mä asun Vanhaslinnas. Miten susta pappi tuli?"
"Liian pitkä juttu."
"Mulla on aikaa."
"Ei ole."
"Häh?"
"Me ollaan nyt Vanhaslinnas."

"Ok, kiitti pappi, meinas mennä ohi!"
"Terve sitten ja paranemisia!"
"Samoin!"

Samoin.

Samoinpa samoin.


"Yöjunan matkustajat heräsivät Turussa Helsingin sijasta."

"Rovaniemeltä Helsinkiin matkanneen yöjunan matkustajat kokivat yllätyksen maanantaiaamuna. Asiakkaat nukkuivat kaikessa rauhassa ja saivat aamulla herätessään huomata olevansa väärässä kaupungissa, kirjoittaa Iltalehti. Matkustajien olisi pitänyt olla Helsingissä kello 6.54."

Hämmentynyt herääminen yöjunassa johtaa joskus hyviin tuloksiin. Vaikka ei tultu sinne, minne piti ja oli aie, tultiinkin parempaan paikkaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti