lauantai 12. joulukuuta 2009

12.12.2009

Syy.

Aamuset 12.12.: "Työsuojelupiiri: haudankaivaja voi olla ateisti."

Seuraus.

HS 12.12: "Hautajaisista tuli farssi haudan sortumisen vuoksi."

Pistä, saatana, ateisti asialle, ja mene itse perässä.
Ei suju uskottomalta haudankaivuu, ei golfin peluu.

Ilman Ylipuutarhurin kolmion keskeltä valvovaa silmää haudat ovat hiekkaan kaivettuja.
Eivät kestä. Sortuvat.
"Ja se sortuminen oli suuri", kuten UT vm 38 luonnehtii tyhmän miehen talonrakennusprojektin lopputarkastusta.

Teistin tuottamat haudat sen sijaan ovat kallioon kaivettuja, porattuja, räjäytettyjä.
Sisällä kelpaa ihmisen mädäntyä ilman huolen häivää.

Muutenkin hesarin artikkeli on kuin tribuutti 20 vuotta täyttäville Simpsoneille.

"Marraskuisista hautajaisista tuli Mäntyharjussa farssi, joka muistuttaa huonon elokuvan käsikirjoitusta. Normaalisti alkanut siunaustilaisuus kääntyi oudoksi, kun pappi jätti kokonaan lausumatta vainajan muistosanat. Lisäksi kanttori alkoi soittaa viimeistä veisua aikaisin.

Kohta pastori alkoi arkisella äänellä selittää saattoväelle, että hautajaiset on keskeytettävä sortuneen haudan vuoksi. Samaan aikaan suntio säntäsi alttarin viereisestä ovesta sisään kappeliin selvittämään sortunutta hautaa.
Omaiset katsoivat hämmästyneinä alttarin näytelmää, joka tuli heille täytenä yllätyksenä. Kappalainen ja suntio pääsivät yksimielisyyteen, että arkkua ei voi laskea hautaan turvallisuussyistä. Omaiset keräsivät suruvihkonsa, ja vainajan saatto alkoi takaisin kappelin kellariin.
Ensimmäinen hautajaispäivä oli lauantai 21. marraskuuta. Seuraavalla viikolla hauta kaivettiin uudestaan ja sen seinämät tuettiin asianmukaisesti.
Eri puolilla Suomea asuvat lähisukulaiset – toistakymmentä henkeä – matkustivat uudestaan Mäntyharjuun tiistaina 24. päivä, jolloin oli hautajaisten toinen päivä. Silloin havaittiin, ettei vainajan siunausta hoitanut kappalainen tullutkaan haudalle, vaikka niin oli sovittu.
Suntio ei tavoittanut kappalaista. Sen sijaan paikalle hälytettiin kirkkoherra, joka hoiti siunaustilaisuuden ja vainajan hautaan laskemisen loppuun."

Ei välttämättä elokuvakäsikirjoitus.
Ehkä dekkari..?

Ruumis on.

Roisto on "kappalainen". Apulaisenaan "suntio".

Paljon lukijaa jännittäviä kysymyksiä löytyy.
Oliko artikkelin "kappalainen" sama kuin siunausta suorittava "pappi"?
Mitkä ovat mystiset, sanomatta jääneet, "vainajan muistosanat"?
(Itse olen tehnyt satoja hautaansiunaamisia, mutta en kertaakaan lausunut "vainajan muistosanoja". En ole kuullut sellaisten mahdollisuudestakaan.)
Miksi kanttori aloitti "loppuveisun" aikaisin? Halusiko hän peittää jotakin? Tarkoittaako "aikaisin" "liian aikaisin"?
Oliko uutisen kirjoittaja tyhmä?
Miksi "pappi" käytti "arkista ääntä"?
Miksi "suntio säntäsi"? Miksi hän ei kävellyt rauhallisesti? Jotakin tässä nyt peitellään...
Miksi "kirkkoherra hoiti vainajan hautaan laskemisen"?


Ja tuli ilta, ja tuli aamu. Hautajaisten toinen päivä. "Toistakymmentä henkeä ympäri Suomea" saapui paikalle toista kertaa.
Vaan ei saapunut "kappalainen".
Vaan tuli "kirkkoherra".
Ja "laski vainajan hautaan".

Toivottavasti teistin kaivamaan.

1 kommentti:

  1. Mainiota, Lars! Munkin piti lukea tuo juttu su Hesarista kotona oikein nauttiakseni ääneen Mirkalle. Siinä oli jotakin kaikua askelten... Samanlaisia käsittättömiä tunteita on herättänyt tuo tv-sarja miehen täydellisestä motittamisesta: Räyrinki -kylä ilman naisia! Ei vois olla onnettomampaa formaattia... Myönnän, en katsonut kuin pari pätkää.

    VastaaPoista